10Μαρ

Διαβάστε προσεκτικά την ετικέτα των τροφίμων

Η ετικέτα με τα διατροφικά χαρακτηριστικά του προϊόντος μπορεί να μας βοηθήσει να ξεχωρίσουμε εύκολα τους καλούς από τους κακούς υδατάνθρακες. Να λοιπόν τι πρέπει να κοιτάμε στην ετικέτα των προϊόντων:

Ολικοί Υδατάνθρακες:

Για να εντοπίσουμε την συνολική ποσότητα των υδατανθράκων στα τρόφιμα, ανά μερίδα, κοιτάμε την ένδειξη «συνολικοί υδατάνθρακες». Θα διαπιστώσουμε συχνά ότι τα γραμμάρια των φυτικών ινών, της ζάχαρης και των άλλων υδατανθράκων προστίθενται στο σύνολο των υδατανθράκων που αναγράφονται στην ετικέτα.

Διατροφικές φυτικές ίνες:

Η ένδειξη αυτή μας λέει τη συνολική ποσότητα των φυτικών ινών του τροφίμου, ανά μερίδα. Είναι λοιπόν η ποσότητα των υδατανθράκων που δεν απορροφάται και ενδεχομένως να περάσει διαμέσου του πεπτικού συστήματος χωρίς να απορροφηθεί.

Σάκχαρα:

Μας ενημερώνουν για το σύνολο των υδατανθράκων που παίρνουμε μέσω των σακχάρων που περιέχεται στα τρόφιμα, από όλες τις πηγές (φυσικές πηγές όπως η λακτόζη και η φρουκτόζη καθώς και πρόσθετα σάκχαρα όπως το σιρόπι). Είναι σημαντικό να διακρίνουμε τα φυσικά σάκχαρα από τα πρόσθετα. Για παράδειγμα, το 1% στο γάλα με λίγα λιπαρά, περιέχει 15 γραμμάρια «ζάχαρης» ανά φλιτζάνι.

Τα γραμμάρια αυτά προέρχονται από την λακτόζη και από πρόσθετες γλυκαντικές ουσίες.
Για να σχηματίσουμε μια σαφέστερη εικόνα για το πώς πολλά γραμμάρια ζάχαρης που αναγράφεται στην ετικέτα προέρχονται από πρόσθετα γλυκαντικά, δεν έχουμε παρά να ελέγξουμε τη λίστα με τα συστατικά στοιχεία. Να δούμε αν τα πρόσθετα γλυκαντικά είναι στις τρεις πρώτες θέσεις του καταλόγου (τα συστατικά αναγράφονται με ποσοτική σειρά, ώστε το κύριο σώμα του τροφίμου να αποτελείται από τα πρώτα συστατικά που αναγράφονται).

Αλλοι υδατάνθρακες:

Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται απορροφήσιμοι υδατάνθρακες που δεν θεωρούνται ως σάκχαρα (φυσικά ή άλλα).

Σακχαρώδεις Αλκοόλες:

Σε πολλές ετικέτες τροφίμων μαζί με τους ολικούς υδατάνθρακες περιέχονται και οι σακχαρώδεις αλκοόλες. Σε μερικούς ανθρώπους, οι υδατάνθρακες υπό τη μορφή των σακχαρωδών αλκοολών μπορεί να προκαλέσουν πεπτικά προβλήματα όπως αέρια, κράμπες και διάρροια. Οι σακχαρώδεις αλκοόλες αναφέρονται στις ετικέτες τροφίμων ως ξυλιτόλη, σορβιτόλη, μαννιτόλη, λακτιτόλη κ.α. Πολλά τρόφιμα «χωρίς προσθήκη ζάχαρης» ή με «λίγες θερμίδες» περιέχουν σακχαρώδεις αλκοόλες ακόμη και όταν περιέχουν εναλλακτικές γλυκαντικές ουσίες.

 

Ευαγγελία Ζευκιλή

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος / Ιδρυτής Light Life

Share This Story, Choose Your Platform!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email