13Νοέ

Τρέμε Βρούτο… ο Ποπάυ μόλις έφαγε το σπανάκι του! Σπανάκι λοιπόν…

Όταν ήμουν μικρή, πάντα αναρωτιόμουν γιατί ο Ποπάυ ( ένας από τους αγαπημένους μου παιδικούς ήρωες) κατάφερνε πάντα να είναι νικητής, με τον αιώνιο εχθρό του τον Βρούτο, παρότι ο τελευταίος, ήταν πολύ πιο σωματώδης και θεωρητικά δυνατότερος από τον Ποπάυ. Αυτό οφειλόταν στο σπανάκι που έτρωγε ο Ποπάυ, που του χάριζε μία  υπεράνθρωπη δύναμη και έτσι κατάφερνε πάντα να βγαίνει νικητής!

Για να βάλουμε λοιπόν, το σπανάκι στο «μικροσκόπιο»!

Το  σπανάκι ανήκει στην τάξη Καρυοφυλλώδη και στην οικογένεια των Χηνοποδιοειδών (Chenopodiaceae). Καλλιεργείται κυρίως, στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, ενώ η καταγωγή του είναι από την Ασία. Στην Ελλάδα, γίνεται σπορά από τα μέσα Αυγούστου μέχρι το Φεβρουάριο. Το σπανάκι, είναι ένα από τα υπέροχα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, που  συχνά αναγνωρίζεται ως ένα από τα λειτουργικά τρόφιμα, λόγω της θρεπτικής, αντιοξειδωτικής και αντικαρκινικής σύνθεσης του. Τα σκούρα πράσινα φύλλα του αποτελούν,  ένα από τα αγαπημένα συστατικά  των  σεφ σε όλο τον πλανήτη.

Ποια είναι τα οφέλη του για την υγεία μας;

  • Είναι πολύ χαμηλό σε θερμίδες και σε λιπαρά (100 g σπανάκι παρέχει μόλις 23 θερμίδες). Τα φύλλα του, κατέχουν ένα καλό ποσοστό των διαλυτών διαιτητικών ινών και δεν είναι καθόλου περίεργο, ότι συνιστάται σε άτομα με υψηλή χοληστερίνη,  καθώς και σε άτομα που πρέπει να μειώσουν το βάρος τους.
  • 100 g  φρέσκο σπανάκι, περιέχει περίπου 25% της ημερήσιας πρόσληψης σιδήρου, μία από τις πλουσιότερες πηγές  μεταξύ άλλων πράσινων λαχανικών. O σίδηρος(Fe) που περιέχει το σπανάκι, είναι σε μια μορφή (μη αιμικός σίδηρος), που δύσκολα απορροφάται από τον οργανισμό. Το μυστικό, για να διπλασιάσετε την απορρόφησή του, είναι να το συνοδεύσετε με κάποιο τρόφιμο, πλούσιο σε βιταμίνη C  όπως  λεμόνι, ντομάτα, πιπεριά.
  • Η πρόσληψη λουτεΐνης -του αντιοξειδωτικού που το σπανάκι περιέχει σε αφθονία- καθώς και η βιταμίνη Ε, συσχετίζονται με σημαντική μείωση του κινδύνου εμφάνισης καταρράκτη, στις γυναίκες. Επίσης, σε μελέτες διαπιστώθηκε, ότι η κατανάλωση σπανακιού, τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα, μειώνει στο μισό την πιθανότητα να γίνει επέμβαση καταρράκτη στους άνδρες και βοηθά, στην προστασία από την εμφάνιση της ωχράς κηλίδος, μίας ασθένειας  που εμφανίζεται ιδιαίτερα, στους ηλικιωμένους.
  • Αποτελεί μια εξαιρετική πηγή βιταμίνης Κ –ένα φλιτζάνι παρέχει 200% των ημερήσιων αναγκών μας. . Η βιταμίνη Κ ενεργοποιεί την οστεοκαλσίνη, μια πρωτεΐνη που συμμετέχει στην εναπόθεση ασβεστίου στα οστά. Έχει παρατηρηθεί ότι η βιταμίνη Κ, επενεργεί θετικά στην οστική πυκνότητα και μειώνει τον κίνδυνο καταγμάτων. Επιπλέον, έχει  καθιερωμένο ρόλο σε ασθενείς με νόσο του Alzheimer, περιορίζοντας οποιαδήποτε  βλάβη στον εγκέφαλο.
  • To ​​σπανάκι καλύπτει, το 47% της ημερήσιας συνιστώμενης  πρόσληψης της βιταμίνης C. Η βιταμίνη C είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό, το οποίο βοηθά το σώμα να αναπτύξει αντίσταση, κατά των μολυσματικών παραγόντων και συντελεί στην καταστροφή των ελεύθερων ριζών.
  • Τα φύλλα του, περιέχουν επίσης ένα καλό ποσό από διάφορα μέταλλα, όπως είναι  το κάλιο, το μαγγάνιο, το μαγνήσιο, ο χαλκός  και ο ψευδάργυρος. Το κάλιο, είναι ένα σημαντικό συστατικό των κυτταρικών και των σωματικών υγρών, που βοηθά τον έλεγχο του καρδιακού ρυθμού και της πίεσης του αίματος. Το μαγγάνιο και ο χαλκός,  αποτελούν  βασικό συμπαράγοντα πολλών ενζύμων, που είναι απαραίτητα για μεταβολικές λειτουργίες του οργανισμού. Ο χαλκός είναι επίσης απαραίτητος, για την απορρόφηση του σιδήρου. Το μαγνήσιο ,συμβάλλει στην απορρόφηση του ασβεστίου και στην καλή λειτουργία όλων των κυττάρων μας και ειδικά της καρδιάς. Και τέλος ο ψευδάργυρος, είναι επίσης ένα σημαντικό ιχνοστοιχείο για την καταπολέμηση της τριχόπτωσης και για δυνατά μαλλιά.

Μπορείτε να το καταναλώστε  ωμό σε σαλάτες, ή  να φτιάξτε ωραίες  πίτες ή σπανακόρυζο. Μην το αφήνετε πολλές μέρες στο ψυγείο, γιατί χάνει μεγάλες ποσότητες του φυλλικού οξέος και των καροτενοειδών που περιέχει. Αν και το σπανάκι είναι διαθέσιμο στην αγορά όλο το χρόνο, οι περίοδοι στις οποίες έχει καλύτερη σύσταση και γεύση, είναι από το Δεκέμβριο έως τον Μάιο μήνα.

ΥΓ. Η δημοτικότητά του Ποπάυ οφείλεται κατά πολύ και στο σπανάκι, η λατρεία του για το οποίο, συνέβαλε στην αύξηση της κατανάλωσης του λαχανικού, κατά 33% την δεκαετία του 1930. Οι αμερικανοί σπανακοπαραγωγοί, τού το αναγνώρισαν και το 1937 έστησαν το άγαλμά του στην Κρίσταλ Σίτι μία πόλη του Τέξας που ζει κυρίως απ’ το σπανάκι.



Share This Story, Choose Your Platform!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email