11Δεκ

ημερολόγιο Διατροφής │ Υδατ(άνθρακες) ο θησαυρός!

Ποιοι είναι οι “καλοί” υδατάνθρακες;

Οι πιο πολλοί γνωρίζουμε ότι οι καλοί υδατάνθρακες είναι: τα φυτικά τρόφιμα που περιέχουν φυτικές ίνες, οι βιταμίνες, τα ιχνοστοιχεία και τα φυτοχημικά συστατικά μαζί με τα γραμμάρια των υδατανθράκων όπως τα δημητριακά ολικής άλεσης, τα όσπρια, τα λαχανικά και τα φρούτα. Πάντως δεν μπορούμε να χαρακτηρίσουμε έναν υδατάνθρακα ως “καλό” χωρίς να λάβουμε υπόψη μας την περιεκτικότητά του σε φυτικές ίνες (εκτός αν είναι εκ φύσεως χαμηλός σε περιεκτικότητα φυτικών ινών όπως το γάλα με λίγα λιπαρά ή το αποβουτυρωμένο).

Ποιοι είναι οι “κακοί” υδατάνθρακες;

  • Τα σάκχαρα
  • Οι πρόσθετες γλυκαντικές ουσίες
  • Τα ραφιναρισμένα σιτηρά

Ο σύγχρονος άνθρωπος τρώει όλο και περισσότερη ζάχαρη πλέον. Μάλιστα, ο μέσος ενήλικας καταναλώνει καθημερινά περίπου 20 κουταλάκια του γλυκού ζάχαρη, σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση που έγινε σε αντιπροσωπευτικό δείγμα του αμερικανικού πληθυσμού. Αυτό αντιστοιχεί σε 320 θερμίδες, οι οποίες μετατρέπονται γρήγορα σε περιττά κιλά. Πολλοί ενήλικες απλά δεν συνειδητοποιούν πόση πρόσθετη ζάχαρη περιέχεται στη διατροφή τους.

Η ζάχαρη και τα ραφιναρισμένα δημητριακά καθώς και τα αμυλούχα τρόφιμα παρέχουν γρήγορα ενέργεια στον οργανισμό υπό την μορφή της γλυκόζης. Αυτό είναι καλό σε περίπτωση που ο οργανισμός μας όντως χρειάζεται άμεσα ενέργεια, όπως για παράδειγμα όταν γυμναζόμαστε. Οι καλύτεροι υδατάνθρακες για τους περισσότερους από εμάς είναι εκείνοι που είναι ακατέργαστοι ή ελαφρώς επεξεργασμένοι όπως στα τρόφιμα ολικής άλεσης που περιέχουν φυσικά σάκχαρα, όπως η φρουκτόζη των φρούτων ή η λακτόζη του γάλακτος.

Αποφύγετε τα περιττά «πρόσθετα σάκχαρα»

Τα «πρόσθετα σάκχαρα» γνωστά και ως θερμιδικά γλυκαντικά, είναι σάκχαρα και σιρόπια που προστίθενται στα τρόφιμα κατά την προετοιμασία των γευμάτων ή στο τραπέζι, εξηγεί η Κριστίν Γκερντσταντ, εκπρόσωπος Τύπου της Αμερικανικής Εταιρείας Διαιτολογίας. Τα πρόσθετα σάκχαρα μας δίνουν πολλές θερμίδες και ελάχιστα ή καθόλου θρεπτικά συστατικά. Σήμερα πολλοί άνθρωποι προτιμούν τα τρόφιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και επειδή τρώμε πολλά προϊόντα χωρίς ή με λίγα λιπαρά, δεν γνωρίζουμε ότι σε πολλά απ’ αυτά τα προϊόντα, η ζάχαρη είναι το υποκατάστατο του λίπους και στην πραγματικότητα ανταλλάσσουμε το λίπος με ζάχαρη. Συστήνει να μην παίρνουμε περισσότερο από το 6% με 10% του συνόλου των θερμίδων μας από πρόσθετα σάκχαρα, δηλαδή περίπου εννέα κουταλάκια του γλυκού την ημέρα για το μέσο άτομο.



 

Share This Story, Choose Your Platform!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email