03Δεκ

ημερολόγιο Διατροφής │ Εσύ τρως λαχανικά; ή μήπως όχι;

Σε ποια κατηγορία ανήκεις; Ποια θέση έχουν τα λαχανικά στην καθημερινή σου διατροφή;

Τα λαχανικά είναι από εκείνα τα τρόφιμα τα οποία είτε θα τα αγαπήσεις ή θα τα μισήσεις! Αναμφισβήτητα, τα λαχανικά είναι τα τρόφιμα τα οποία προάγουν την ανθρώπινη υγεία όσο τίποτα άλλο από όλες τις ομάδες των τροφίμων στον πλανήτη. Όσοι συστηματικά αποφεύγουν την κατανάλωση λαχανικών ή απλά τα «μισούν» δεν παίρνουν όλα τα εκπληκτικά και πολύτιμα συστατικά τους, όπως είναι βιταμίνες, μέταλλα, φυτικές ίνες, αντιοξειδωτικές ουσίες, καθώς και άλλα ισχυρά φυτοχημικά τα οποία είναι απαραίτητα για τον οργανισμό μας.

Υπάρχει λοιπόν μια μερίδα ενηλίκων, που όχι μόνο αρνούνται την κατανάλωση λαχανικών, αλλά επιπλέον τα αντιπαθούν και αποφεύγουν συχνά να τα εντάσσουν στο οικογενειακό διαιτολόγιο τους, με αποτέλεσμα να μην τα καταναλώνουν αρκετά τα παιδιά τους!

Θα σου αναφέρω κάποιους εύκολους τρόπους ώστε να αλλάξεις γνώμη, ισχύει βέβαια για όλους εσάς που είστε ορκισμένοι «εχθροί» των λαχανικών! Προτείνοντας έξυπνους τρόπους, θα σου κάνει από εδώ και εμπρός να δεις με άλλο μάτι τα λαχανικά και να γίνεις ο/η πιο φανατικοί καταναλωτές τους. Αρχικά όμως χρειάζεται να κατανοήσουμε από πού προέρχεται αυτή η αντιπάθεια και τι προκαλείται σε ορισμένους ανθρώπους όταν για παράδειγμα σερβίρεται το μπρόκολο στο τραπέζι.

Άραγε η αντιπάθεια είναι φαινόμενο εκ γενετής ή δημιουργείται στην πορεία;

Η απάντηση φαίνεται να είναι και τα δύο. Μερικοί από εμάς έχουν αρνητικές εμπειρίες στην κατανάλωση ορισμένων λαχανικών από την παιδική μας ηλικία και κάτι τέτοιο φαίνεται να συνεχίζει να «στοιχειώνει» ακόμη και την ενήλικη ζωή. Ίσως πολλοί ήταν εκείνοι που αναγκάζονταν επιτακτικά να τρώνε τα λαχανικά, ή έπρεπε να καταναλώσουν ένα πιάτο γεμάτο με φασολάκια ή αρακά, για να φτάσουν έιτε στο επιδόρπιο, είτε να πάνε για παιχνίδι ή για να υπάρξει οποιαδήποτε άλλη ανταμοιβή και επιβράβευση από τους γονείς. Οι εκφράσεις του τύπου «…εάν δεν το φας όλο, δεν έχει παιχνίδι…» ή «μόνο εάν τελειώσεις όλο σου το φαγητό, θα σου πάρω παγωτό» είναι γνώριμες και σίγουρα τις έχουμε ακούσει ή ακόμη και τις έχουμε πει…

Ένας άλλος λόγος μπορεί να είναι πως κάποια στιγμή στη ζωή σας χρειάστηκε να κάνετε μια απογοητευτική αποτελέσματος δίαιτα-εξπρές που έπρεπε να καταναλώνετε μανιωδώς λαχανικά και σχεδόν τίποτα άλλο. Κρίμα! Έτσι, όχι μόνο μισήσατε τα λαχανικά αλλά σίγουρα τα κιλά σας επέστρεψαν όπως και πρώτα και μάλλον πολύ περισσότερα!

Αν τα λαχανικά σερβίρονται με τρόπους που δεν ταιριάζουν με τις προτιμήσεις και με τις γνώριμες γεύσεις σας, πιθανόν να σας δημιουργούν αποστροφή και η ιδέα να τα καταναλώσετε δεν θα φαίνεται ιδιαίτερα συναρπαστική. Ίσως ο τρόπος μαγειρέματος στην παιδική σας ηλικία να μην ήταν ο ενδεικνυόμενος για τα δικά σας γούστα, με τα λαχανικά να είναι παραβρασμένα και την αίσθηση του πολτού στο στόμα σας.

Ακόμη όμως και σαν ενήλικες, εάν κάνετε την προσπάθεια να φάτε λαχανικά καλό θα ήταν να προσαρμόσετε τον τρόπο μαγειρέματος σύμφωνα με το προσωπικό σας στυλ. Έτσι, για παράδειγμα, αν αγαπάτε τα ελαφρώς έως αρκετά πικάντικα φαγητά, δε θα θέλατε τα λαχανικά να σερβίρονται με απλό και αδιάφορο τρόπο. Ή ακόμη εάν αγαπάτε τις απλές, γήινες γεύσεις, τα λαχανικά τα οποία καλύπτονται με πλούσια σάλτσα δε θα σας ασκήσουν ιδιαίτερη συγκίνηση και ενδιαφέρον για να τα καταναλώσετε. Και είναι λογικό!

Υπάρχουν όμως και οι εκ γενετής φυσικοί λόγοι που εξηγούν γιατί μερικοί άνθρωποι έχουν μια αποστροφή προς ορισμένα λαχανικά. Ορισμένες έρευνες έχουν δείξει ότι τα άτομα που αντιπαθούν τα σταυρανθή λαχανικά τείνουν να έχουν μια ευαισθησία στη γεύση και στην παλέτα του ουρανίσκου τους, μια ουσία γνωστή ως PROP (ένας παράγοντας που προκαλεί την πικρή γεύση). Ένα γενετικό γνώρισμα που φαίνεται να κάνει ορισμένους ανθρώπους να έχουν εξαιρετικά ευαίσθητους υποδοχείς στις πικρές γεύσεις. Έχει προσδιοριστεί οτι τα άτομα αυτά αποτελούν περίπου το 25% του πληθυσμού ανά τον κόσμο και πολλές φορές αποκαλούνται «υπερ-γευσιγνώστες».

Τα λαχανικά τα οποία τείνουν να είναι περισσότερο στο στόχαστρο από κάποια άλλα -και δημιουργούν τη μεγαλύτερη αποστροφή-, είναι τα σταυρανθή λαχανικά (εκείνα που προέρχονται από την οικογένεια των λάχανων, συμπεριλαμβανομένων το μπρόκολο και το κουνουπίδι), μερικά από τα φυλλώδη λαχανικά, και φυσικά η μελιτζάνα. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να «δαμάσετε» και να εξαφανίσετε την πικρή γεύση τους. Ανακαλύψτε περισσότερες επιλογές και εντάξτε τα λαχανικά ξανά στην καθημερινότητα σας.

Ακολουθείστε τις παρακάτω έξυπνες συμβουλές 12 Tips για να αγαπήσετε τα λαχανικά που θα σας βοηθήσουν σίγουρα να αλλάξετε γνώμη!



Share This Story, Choose Your Platform!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email