10Μαΐ

φουντ Μπλόγκερ │ Τα κελυφωτά φιστίκια και η διατροφική τους αξία!

Τα φιστίκια θα πρέπει να αντιμετωπίζονται, από όλους μας, ως ένα από τα απαραίτητα συστατικά που συντελούν σε μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή. Μιλάμε φυσικά για τα κελυφωτά φιστίκια (γνωστά και στο ευρύτερο κοινό ως φιστίκια Αιγίνης).

Θα ήταν σωστό να τονίσουμε πως δεν υπάρχει κάτι ιδιαίτερο στα φιστίκια Αιγίνης από τα άλλα κελυφωτά φιστίκια. Τα Αιγίνης αποτελούν μια ποικιλία των κελυφωτών φιστικιών που απλώς παράγονται στο συγκεκριμένο μέρος.

Προέλευση

Τα φιστίκια Αιγίνης έφτασαν στην Αίγινα στις αρχές του 20ού αιώνα και κατάγονται από την κεντρική Ασία. Στην αγορά, τα φρέσκα ελληνικά φιστίκια Αιγίνης και Μεγάρων που είναι Π.O.Π., αλλά και αυτά των άλλων περιοχών, όπως η Φθιώτιδα, η Χαλκιδική και η Εύβοια, βγαίνουν στις αρχές Σεπτεμβρίου.

Εισάγουμε όμως και πολλά φιστίκια τύπου Αιγίνης κυρίως από το Ιράν και τη Συρία, που θεωρούνται εξίσου καλής ποιότητας με τα Ελληνικά. Εισαγωγές γίνονται και από την Αμερική, αλλά η γεύση αυτών των φιστικιών διαφέρει κατά πολύ από αυτήν των Αιγίνης που γνωρίζουμε. Τα αγοράζουμε ολόκληρα με το κέλυφος ή μόνο την ψίχα, ψημένα ή άψητα, αλατισμένα ή ανάλατα, αλλά και φρέσκα.

Τα καλύτερα

Πρέπει, όταν τα αγοράζουμε, να είναι λίγο ανοιχτά και ο καρπός τους να μην έχει τρύπες. Τα καλύτερης ποιότητας είναι φυσικά ανοιχτά από τη μύτη και όχι από το πλάι, όπως είναι αυτά που είναι τεχνητά ανοιγμένα, οι λεγόμενες τσιμπίδες.

Γιατί να τρώμε ξηρούς καρπούς;

Oι ξηροί καρποί είναι μια παρεξηγημένη κατηγορία τροφίμων, αλλά τα τελευταία χρόνια γίνονται πολλές έρευνες για τη σύσταση και την αξία τους. Από τις έρευνες αυτές έχει αποδειχτεί ότι είναι πλούσιοι σε πολυακόρεστα λιπαρά οξέα (υγιεινά λίπη δηλαδή), πρωτεΐνες, ιχνοστοιχεία (π.χ. μαγνήσιο), φυτικές ίνες, αλλά και σε πολλές βιταμίνες, όπως η Ε.

Γι’αυτό άλλωστε σας προτρέπουμε να τους καταναλώνετε ακόμα και καθημερινά, συστήνοντάς σας απλώς να μην ξεπερνάτε το μέτρο (γιατί δίνουν αρκετές θερμίδες) και να τους προτιμάτε νωπούς και ανάλατους.

Ξηροί καρποί κατά του διαβήτη

Oι άνθρωποι που καταναλώνουν πέντε ή περισσότερες φορές την εβδομάδα ξηρούς καρπούς (φιστίκια, καρύδια και αμύγδαλα) έχουν κατά 27% λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν διαβήτη τύπου 2. Αυτό έδειξε μια μεγάλη έρευνα που διενήργησε το Πανεπιστήμιο του Harvard επί 16 χρόνια (1981 με 1997) σε περίπου 84.000 γυναίκες ηλικίας 34 έως 59 ετών.

Διατροφική αξία 

Τα φιστίκια έχουν μεγάλη θρεπτική αξία καθώς θεωρούνται από τα λίγα τρόφιμα, τα οποία σε μικρή ποσότητα μας δίνουν πληθώρα ευεργετικών συστατικών.

Αναλυτικότερα, μια μόλις χούφτα κελυφωτών φιστικιών καλύπτει ένα σημαντικό ποσοστό των ημερήσιων αναγκών σε ενέργεια, καλά μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, φυτικές ίνες, βιταμίνες (ιδιαιτέρως το συμπλέγματος Β), μέταλλα και ευεργετικά αντιοξειδωτικά συστατικά.

Η κατανάλωση φιστικιών συνδέεται με τη μείωση του κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοημάτων. Το γεγονός αυτό οφείλεται στη υψηλή περιεκτικότητά τους σε:

1. Φυτικές στερόλες

Είναι ο ξηρός καρπός με την υψηλότερη περιεκτικότητα σε φυτικές στερόλες, ουσίες που αποδεδειγμένα σήμερα μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση της χοληστερόλης.

2. Αντιοξειδωτικά

Αποτελούν τον ξηρό καρπό με τα περισσότερα αντιοξειδωτικά συστατικά, τα οποία γνωρίζουμε ότι μας προστατεύουν από τη γήρανση και νοσήματα όπως τα καρδιαγγειακά.

3. Βιταμίνης Β6

Περιέχουν υψηλά ποσά της συγκεκριμένης βιταμίνης, η οποία μειώνει τα επίπεδα της ουσίας ομοκυστείνης, μιας ουσίας που σχετίζεται με την εμφάνιση αθηρωματικών πλακών και αρτηριοσκλήρυνσης. 100 γραμμάρια κελυφωτών φιστικιών καλύπτει περίπου το 70% των ημερήσιων αναγκών μας σε βιταμίνη Β6.

Κάτι το οποίο όμως δεν είναι ευρέως γνωστό και τελευταίες μελέτες έρχονται να πιστοποιήσουν είναι το ότι τα κελυφωτά φιστίκια περιέχουν τα συστατικά λουτεΐνη και ζεαξανθίνη, τα οποία έχουν ευεργετική επίδραση στα μάτια μας. Συγκεκριμένα, έχουν την ιδιότητα να απορροφούν την ακτινοβολία που καθημερινά δέχεται ο οφθαλμός, προστατεύοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τα μάτια μας από τη γήρανση.

Κι όλα αυτά με μόλις 170 θερμίδες ανά μερίδα περίπου 30 γραμμαρίων! Μπορεί δηλαδή ένας άνθρωπος να καλύπτει με ένα πολύ υγιεινό, εύκολο και πρακτικό σνακ με φιστίκια, ένα σημαντικό μέρος των ημερήσιων αναγκών του σε θρεπτικά συστατικά.



 

 

Share This Story, Choose Your Platform!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email